Blended learning

En bueovergang.

Blended Learning:
En effektiv tilnærming til kompetanseutvikling


Blended learning, eller blandet læring, har blitt en populær metode for kompetanseutvikling i både offentlig og privat sektor. Denne tilnærmingen kombinerer flere læringsmetoder og plattformer, og gir en helhetlig og fleksibel måte å utvikle kompetanse på.

Gjennom en kombinasjon av kurs, workshops, øvelser og digital oppfølging, kan organisasjoner tilpasse læringen til både individuelle og gruppers behov. Selv om blended learning ikke er nytt, har det fått økt oppmerksomhet de siste årene, spesielt etter pandemien, som krevde digital kompetanseutvikling i mange virksomheter.


Bedre læringsutbytte

Mye forskning støtter at blended learning ofte gir bedre resultater enn tradisjonelle fysiske kurs. Deltakere som kombinerer nettbasert læring med ansikt-til-ansikt-undervisning, oppnår ofte høyere læringsutbytte. Dette skyldes at flere læringsmetoder er integrert, noe som forbedrer både læringsopplevelsen og resultatene. Studier viser også at blended learning kan øke engasjement og motivasjon, som igjen gir dypere læring og bedre langtidseffekter.

I følge Brinkerhoff Evaluation Institute har tradisjonelle læringsprogrammer kun 15 % innvirkning på prestasjoner i arbeidslivet. Derimot viser studier fra en plattform som tilbyr tilpassede læringsreiser, at 81 % oppnår stor innvirkning på arbeidsplassen etter å ha brukt blandet læring. Dette understreker viktigheten av fleksible, digitale løsninger for kontinuerlig kompetanseutvikling.


Fordeler for organisasjoner

Blended learning gir mange fordeler for organisasjoner. Det legger til rette for kontinuerlig kompetanseutvikling som er uavhengig av tid og sted. Fleksibiliteten gjør det mulig å tilby målrettet læring som raskt kan anvendes i arbeidshverdagen. Dette bidrar til å skape en læringskultur som fremmer både mestring og prestasjon. Kostnader til reise, opphold og bevertning reduseres også betraktelig.


En stor fordel med blended learning er fleksibiliteten til å kombinere ulike læringsmetoder. Vi bruker ofte en halvdigital tilnærming der fysiske moduler kombineres med digitale presentasjoner og treningseksempler. Disse ressursene gir deltakerne mulighet til å lære i sitt eget tempo. Dette gir en fleksibel tilnærming som passer en travel hverdag, samtidig som læringseffekten økes.


Gjennom utvikling av vår digitale kursbank, som inneholder både korte tematiske moduler og fullstendige programmer, kan læring tilgjengeliggjøres for ulike grupper ansatte etter behov. Kursbanken kan enkelt bygges ut over tid ved å hente moduler fra eksisterende programmer, noe som gir organisasjoner muligheten til å skreddersy opplæringen til spesifikke målgrupper.

Erfaringsbasert læring og spirallæring

70-20-10-modellen beskriver hvordan vi best lærer og utvikler oss på jobben. Modellen foreslår at 70% av læringen skjer gjennom praktisk erfaring, 20% gjennom samhandling med andre, og 10% gjennom formell utdanning.


(Modellen er designet av Morgan McCall, Michael M. Lombardo og Robert A. Eichinger, basert på en studie fra 1996.)


Hva betyr dette i praksis?


  • 70% praktisk erfaring: 
    De fleste ferdighetene utvikles gjennom det daglige arbeidet. Ansatte lærer ved å løse problemer,  bruke læring i egen praktisk hverdag og samarbeide med kolleger.


  • 20% sosial læring:
    En betydelig del av læringen kommer fra samhandling med andre, som veiledning, mentoring og tilbakemeldinger fra kolleger. Dette kan ofte være i form av etablerte læringsgrupper som følger hverandre i utvikling. Solid Utvikling tilpasser og legger til rette for et utvalg av metoder for å sikre at deltakerne får best utbytte av egen utvikling.


  • 10% formell utdanning:
    Den minste delen av læringen skjer gjennom kurs, seminarer og annen strukturert opplæring. Solid benytter ulike variasjoner av onboarding, fysiske kurs, webinarer, en-til-en oppfølging og digitale utviklingsløp og læringsreiser, satt sammen i samarbeid med kunden og deres behov.


Hvorfor er modellen viktig?

Modellen hjelper organisasjoner med å fokusere på de mest effektive læringsmetodene. Den viser viktigheten av å gi ansatte utfordrende oppgaver og støtte fra kolleger, i tillegg til formell opplæring.


70-20-10-modellen gir en forenklet forklaring for prinsipperne bak effektiv læring og utvikling på arbeidsplassen. Ved å kombinere praktisk erfaring, sosial læring og formell utdanning, kan ansatte utvikle seg kontinuerlig og møte krav og forventninger til egen rolleutøvelse. Utviklingsforløp som settes sammen med ulike blandede læringsmetoder, på ulike plattformer og formater, gir god variasjon og egner seg til lederes og medarbeidernes hektiske hverdager.

Eksempelvis kan klasseromsundervisning suppleres med digitale læringsreiser der deltakerne utfordres til å praktisere gjennom treninger, refleksjonsoppgaver og erfaringsutveksling med leder eller læringsgrupper fra kurset.


Effekter av blended learning er mange:

  • Større fleksibilitet og økt tilgang til læringsmateriell.
  • Økt interaksjon og samhandling mellom deltakere, ledere og instruktører.
  • Reduserte kostnader og miljøbelastninger.
  • Forstyrrer, i mindre grad, den ordinere produksjonen i bedriften.
  • Skaper variasjon i læringsmetoder som igjen styrker motivasjonen.
  • Bidrar til at kursforløpet varer lenger og dermed bedre grunnlag for varig læring.


Vi i Solid Utvikling har utviklet ulike metoder der vi benytter blended learning,  som vi skreddersyr til hvert enkelt oppdrag.


Ta gjerne kontakt om du ønsker å vite mer!




 



Av Geir Andresen 27. august 2024
Denne sommeren fikk jeg en sjelden mulighet til å teste meg selv på alle mulige måter da jeg deltok på "Farmen kjendis". Sammen med 11 kjente fjes ble jeg sendt til Fredheim Gård på Monsøya i Søgne, der vi i seks uker skulle drive gården som de gjorde for 100 år siden. Lite mat, hardt fysisk arbeid og mange forskjellige personligheter gjorde dette til en skikkelig utfordring.
Av Geir Andresen 27. august 2024
Forskning viser at hele 20% av arbeidstagere i Norge utsettes for unnvikende ledelse og at effektene av dette er destruktive både for organisasjonen og enkeltindivider. Tydelig ledelse trekkes gjerne frem som en konstruktiv motsats til unnvikende ledelse ( Laissez-faire ledelse ).
Med en arbeidshverdag i endring er du mer enn noen gang kundens nærmeste rådgiver. Gjennom 5 moduler
Av Randi Heggset 1. juni 2024
Styrk din kompetanse som rådgiver gjennom Regnskap Norge sitt sertifiseringsprogram! Med en arbeidshverdag i endring er du mer enn noen gang kundens nærmeste rådgiver. Gjennom 5 moduler utvikler du trygghet i rådgiverrollen og forbedrer dine kommunikasjonsevner. Du kartlegger dine styrker og lærer hvordan relasjonskompetanse gir økt tillit og skaper større verdi for kunden. Nytt kull starter 23. september 2024. Les mer om Rådgiverprogrammet her: https://www.regnskapnorge.no/akademiet/sertifiseringsprogram/radgiver/
27. mai 2021
Utfordringene sto i kø for Roosevelts valgkamp, men en utfordring var det ingen i hans stab som hadde forutsett. 3 millioner kopier med bilde av Roosevelt og valgkamptekst hadde blitt trykket uten at tillatelse til å bruke bildet var avklart med fotografen. Da valgkamplederen oppdaget den katastrofale feilen, ble han samtidig klar over at loven…
Av Roger Henriksen 27. januar 2019
Dette er en fiktiv historie, men den beskriver flere elementer av hva som kan oppstå på en arbeidsplass. Det kan hende at verken Tore eller Anders engang husker hva som startet denne konflikten. Kanskje det var en uenighet som ikke ble håndtert godt? Etter hvert ble det mer og mer fokus på personlighet og atferd…
Av Geir Andresen 28. september 2015
Gjennom min erfaring med leder- og medarbeiderutvikling gjennom årene, ser jeg er ofte personer som ikke alltid er bevisst på når de forhandler eller om de faktisk forhandler. Med mindre de er i konkrete forhandlingssituasjoner med innkjøp, salg, oppgjør, kontrakter, lønnsforhandlinger med mer, opplever jeg mange som overser at mye av vår kommunikasjon handler om ulike måter vi påvirker hver andre på. Dette gjelder internt i…
Flere innlegg