logo

Leder- og medarbeiderutvikling

En leder skal fylle svært mange roller og ha mange ulike ferdigheter: Motivator, strateg, pådriver, menneskekjenner, forhandler og konflikthåndterer, for å nevne noen. Ingen er født med disse kompetansene og det er i tillegg krevende å balansere alle disse ferdighetene i lederrollen. 

Om du er erfaren som leder eller ny i rolle, kan Solid Utvikling bidra med utvikling av eget lederskap. Vi tar alltid utgangspunkt i egne styrker og fallgruver som leder og tenker at alle har et potensiale til å bli bedre som ledere.


Vi vet at rollen som leder har mange dimensjoner. Vi bidrar også med kompetanseheving som styrker ledergrupper og lederes forutsetninger til å oppnå bedre resultater gjennom andre og for å effektivisere ulike prosesser i egen virksomhet.

Nå dine mål

Ny som leder

Hvis du er ny i lederrollen, kan det være overveldende å mestre de utfordringer som dukker opp underveis.


Solid kan bidra til å gi deg trygghet og mestring i rollen gjennom å utvikle kompetanser og ferdigheter som er nødvendige for å håndtere de ulike situasjonene du kan møte. Dette gjør vi gjennom programmer og trening med praktisk tilnærming.

— Per A. Nørbech

Ta en prat

Utvikling av team og ledergrupper

Det er fantastisk å jobbe i et velfungerende team der alle samspiller godt mot felles målsetninger, og i tillegg løfter hverandre og holder hverandre kollektivt ansvarlig for resultater.


Solid kan bidra med programmer og prosesser for å hjelpe til med å lykkes som en effektiv gruppe, både for ledergrupper og for team.

— Per A. Nørbech

Ta en prat

Salgs- og serviceledelse

Som salgsleder må du både mestre lederkompetanser og kjenne til salgsprosessene for dine medarbeidere. Du må også utvikle deg selv og egne medarbeidere for å nå ønskede resultater.



Solid bidrar med programmer og trening for å styrke din kompetanse i lederrollen og forutsetninger til å videreutvikle økt profesjonalitet innenfor salg og service.

— Morten Andresen

Ta en prat

Ledelse i prestasjonskulturer

Det er forventet at du som leder skal levere gode resultater. Det kan være innenfor kjøp & salg, kvalitet på tjenester eller leveranser, saksbehandling eller andre faglige områder. Da blir utvikling av en mestring- og prestasjonskultur viktig forutsetning for å lykkes.


Solid bidrar til økt kompetanseheving for ledere som ønsker å videreutvikle sunne mestrings- og prestasjonskulturer. 

— Morten Andresen

Ta en prat

Prosessledelse

Virksomhetene har mange prosesser som krever både effektivitet og flyt. Prosessledelse handler om å styre og forbedre eksisterende og nye prosesser for å sikre at de blir så verdiskapende som mulig.


Solid kan bidra med kompetanseheving som styrker lederens forutsetninger til å lede ulike kvalitetsforbedringer

— Morten Andresen

Ta en prat

Møteledelse

En god møtekultur sikrer at alle har fokus i møtet med 100 % tilstedeværelse. Dette vil sterkt forbedre effektivitet og i tillegg sikre mer tydelighet, handlekraft og motivasjon.


Solid bidrar med kurs, programmer og prosesser som sikrer en god møtekultur i ledergrupper og team.

— Susann Goksør Bjerkrheim

Ta en prat

Ledelse i endringsprosesser

Virksomheter er i konstant endring. Mange er umerkelige og pågår over tid. Andre er omfattende og krevende og stiller store krav til planlegging og gjennomføring. Dette kan være både ressurskrevende og kritisk for enhver virksomhet.


Solid bidrar med kompetanseheving for ledere som styrker forutsetningene for å være en god leder i endringsprosesser

— Geir Lasse Andresen

Ta en prat

Prestasjonscoaching

Mange har utfordringer som de ønsker å håndtere på bedre måter. Det kan være uforløst potensial innenfor rolle- eller arbeidsutførelse eller hjelp til å planlegge og strukturere prosesser. En coachende tilnærming til eget lederskap bidrar til mange positive effekter.


Solid bidrar både med coaching av ledere og andre som sikrer bedre prestasjoner. Vi bidrar også med programmer og trening av ledere som styrker en mer coachende tilnærming i lederskapet.

— Susann Goksør Bjerkrheim

Ta en prat

Stressmestring

Evnen til å håndtere negativt stress på hensiktsmessige måter synes å bli en stadig mer sentral ferdighet i arbeidslivet. Over 40% av ledere og medarbeidere i norsk arbeidsliv rapporterer periodevis stressrelaterte plager i arbeidshverdagen.


Solid kan bidra til å kartlegge risikofaktorer, belyse hvordan tankemønstre og emosjonelle reaksjoner både kan bidra til økt stress og mer effektiv stressmestring i din virksomhet.

— Per A. Nørbech

Ta en prat

Forebygging og håndtering av konflikter

Konflikt er et område eller et begrep de fleste mennesker har et forhold til. Det skal godt gjøres å ha levd en stund uten å ha erfart hva en konflikt innebærer. Det vil alltid være små og større uenigheter eller konflikter på en arbeidsplass. 


Kompetanse til å forebygge og håndtere konflikter bør være en av lederens kjernekompetanser.


Solid kan bidra til å forstå konflikters dynamikk og samspillet i mellommenneskelige relasjoner. Gjennom forståelse av menneskelig atferd kan vi bidra til å dempe konflikter eller finne alternative løsninger.

— Geir Lasse Andresen

Ta en prat
Share by: