logo

Når omdømme betyr alt!

Omdømme - Utvikling og styring.

"Omdømme" betyr bl.a. anseelse eller renommé. Alle organisasjoner er avhengig av å ha et godt omdømme. Allikevel er det kun enkelte organisasjoner som har en systematikk i hvordan de jobber med utvikling og styrking av omdømmet sitt. Nortura er blant disse.


Vi har snakket med tidligere Fagsjef Nortura trygg mat og dyrevelferd (nåværende stilling Chief Compliance Officer), Ingrid Melkild. Her forteller hun om hvordan Nortura jobber med utvikling av omdømmet, hvilke utfordringer de møter og om noen av tiltakene Nortura har iverksatt.

 

Vi forbrukere tar forgitt at produsenter av mat har gode rutiner og høy kvalitet i sine prosesser. Hvilke utfordringer møter Nortura i forhold til å sikre trygg mat og god dyrevelferd? 

"Hverken trygg mat eller dyrevelferd er noe som kommer av seg selv. Begge deler er avhengig av rett innsikt og kunnskap, klare krav og prosedyrer, og systemer som følger opp og kontrollerer at standarden er der den skal være. Dette innebærer at vi må jobbe systematisk med å ivareta alle disse trinnene og vi må prioritere tid og ressurser til å bygge rett kunnskap og holdninger hos medarbeiderne som skal følge opp disse viktige oppgavene. I en bransje med tøffe marginer er likevel mattrygghet og dyrevelferd to forhold vi ikke skal eller kan gå på kompromiss med, og det er viktig at alle er kjent med dette." 

 

Hvilke tiltak har Nortura gjort for å sikre at dette blir håndtert på best mulig måte?

"Kompetanse og holdninger hos medarbeiderne er noe vi jobber med. Vi er opptatt av å bygge gode holdninger og dele kunnskap på tvers. Våre medarbeidere skal føle seg trygge i å ta valg som kan oppleves å være krevende hvis det betyr at det får konsekvenser får noen som har brutt med for eksempel kravene til dyrevelferd eller det har økonomiske konsekvenser for Nortura. Vi har derfor utviklet et opplegg i samarbeid med Solid Utvikling der ledere og medarbeiderne trenes på dilemmaer som de kan oppleve i hverdagen og hvor vi på en engasjerende måte får konkretisert hvordan Norturas policy og krav til dyrevelferd skal etterleves i praksis. Vi har også interne nettverk for personer som har nøkkelfunksjoner knyttet til oppgaver som gjelder kvalitet og mattrygghet eller dyrevelferd, noe som er viktig for å sikre kunnskapsdeling og kulturutvikling i organisasjonen." 

 

Hva vil du trekke fram som suksesskriterier for arbeidet med mattrygghet og dyrevelferd i Nortura? 

"Mattrygghet og dyrevelferd er to tema som vekker engasjement hos alle og vi er heldig å kunne bygge på en felles kultur knyttet til disse temaene, noe som er to viktige utgangspunkt for videre utvikling. I dyrevelferdsarbeidet har vi gjennom jobbingen med dilemmatrening opplevd at vi på en proaktiv måte har fått konkretisert hva Norturas krav og forventninger betyr i praksis for medarbeiderne. Muligheten til konkret å diskutere og å trene seg på hvordan man håndterer ulike situasjoner har blitt veldig godt mottatt av alle som har deltatt, og det har styrket innsikten og tryggheten i organisasjonen."

 

Hvilke effekter har tiltakene gitt og hva tenker du blir viktig for Nortura framover? 

"Gjennom jobbingen med dilemmatrening opplever vi å ha bygd større innsikt og forståelse for hvorfor og hvordan vi skal jobbe med dyrevelferd i praksis. For Nortura er det viktig fremover å holde tak i denne metodikken og ta med oss tilnærmingen videre i arbeidet vårt."


Som Ingrid forteller, å styrke omdømmet til en virksomhet krever et bredt fokus og involvering av alle i organisasjonen og er et møysommelig arbeid over tid. Alle prosesser i virksomheten må inkluderes i arbeidet. Men, så gir det også resultater!


Skrevet av:

Morten Andresen,

Daglig leder og partner,

Solid Utvikling AS

Share by: