logo

Kultur som konkurranse-

fortrinn.

Kulturutvikling - En strategi der alle må involveres!

I enkelte bransjer kan tilbydernes produkter og priser gjøre det vanskelig for kundene å skille de fra hverandre. Eksempelvis strømbransjen, bank og finans, telefoni og dagligvarebransjen. Kundene oppfatter tilbydernes produkter/tjenester og priser som relativt like. Å skille seg ut ifra konkurrentene blir da svært viktig. Bonusordninger, produktutforming og tilleggstjenester m.m. er kjente tiltak. KIWI har i tillegg valgt å utvikle kultur som konkurransefortrinn. Altså en type organisasjonskultur som fremmer oppnåelse av forretningsmålene og bidrar til å skille KIWI fra konkurrentene.

 

Tor Kirkeng og Svein Wike etablerte navnet med utgangspunkt i de to første bokstavene i deres etternavn. Konseptideen fikk Tor fra den tyske kjeden Aldi og den første butikken ble etablert på Hokksund i 1979. Konseptet ble en suksess, og etter to år etablerte de butikk nummer 2 i Mjøndalen. 

I starten på 1990-tallet begynner KIWI´s vekst å ta av for alvor. I 1996 var de oppe i 100 butikker. I 2007 ble butikk nummer 400 etablert og I 2023 ble butikk nummer 700 etablert i Bergen. KIWI har i dag ca. 14.000 ansatte. 

 

Så hva ligger til grunn for KIWIs suksess? KIWI har gjort mange gode taktiske tiltak og strategisk grep opp gjennom årene, men i grunnen ligger lojaliteten til konseptet, ukuelig pågangsmot og kjøpmannskap. Elementer som kan bli utfordret jo større organisasjonen blir. Dette har KIWI anerkjent og iverksatt tiltak som sikrer at alle drar i samme retning og etterlever konseptet. 

 

I 2015 startet ledergruppen i KIWI en kulturprosess i samarbeid med Solid Utvikling AS. Prosessen startet med å identifisere dagens kultur for å finne kulturelle særtrekk som bidrar til måloppnåelse og hvilke som potensielt hemmer måloppnåelse. Deretter etablerte man en kulturplakat bestående av hensiktsmessige særtrekk fra dagens kultur og utviklet i tillegg nye kulturelle særtrekk som man ønsker skal prege organisasjonen i framtiden. 

 

Kulturplakaten ble ferdigstilt høsten 2015. En viktig jobb var gjort, men det mest krevende gjensto. Nemlig å sikre at alle i organisasjonen forstår kulturplakaten, tar eierskap til den og iverksetter den i arbeidshverdagen. Dette krever bevisstgjøring og trening i alle ledd. Kulturen må få plass på agendaen i viktige arenaer og man må følge opp, evaluere, forsterke og korrigere underveis. I tillegg må man sikre at alle nye ledere får tilstrekkelig opplæring i hvordan de kan jobbe kulturelt i sitt lederskap. Sist, men ikke minst, trenger man ildsjeler og ambassadører som både kjenner grunnkonseptet og historikken til organisasjonen og som forstår hvordan man skal jobbe med utvikling av mennesker. 

 

Leder for kultur- og lederutvikling i KIWI Norge, Geir Eriksen, er blant disse. Geir har jobbet i KIWI i over 30 år og har solid kunnskap om KIWIs konsept og historikk. Her forteller han hvilken betydning kulturarbeidet har i KIWI:

«Kulturen har stor innvirkning på resultatene til KIWI. Den har betydning for hvordan kundene opplever å handle hos oss, hvordan de ansatte har det på jobb og hvordan vi takler motgang og uforutsette hendelser, som eksempelvis en pandemi. Den har betydning for omdømmet vårt, for vår gjennomføringskraft og for at kompetente arbeidstakere ønsker å jobbe hos oss. Kulturarbeidet krever et kontinuerlig fokus, samtidig har det, etter hvert, blitt en naturlig del av vårt daglige fokus og ikke noe vi driver med på siden.»

KIWI gikk seirende ut av omdømmeundersøkelsen Traction Norge i kategorien Dagligvarehandel i 2018 med en score på 82,8 av total 100. KIWI har siden etablert seg på et svært høyt nivå med Godt omdømme eller Svært god omdømme. 

I 2023 nådde KIWI to store milepæler med omsetning over 50 milliarder og størst markedsandel med 24,1%. 


 

Skrevet av:

Morten Andresen

Daglig leder og Partner,

Solid Utvikling AS.

Geir Johan Eriksen,

Leder kultur- og lederutvikling

KIWI Norge

Share by: