Relasjonskompetanse og tilpasset kommunikasjon
Godt leder- og medarbeiderskap handler i stor grad om å bli dyktig til å håndtere relasjoner gjennom relasjonskompetanse som gir selvinnsikt samt forståelse for andre. Mennesker som er gode på relasjoner lytter godt, viser forståelse, tilpasser sin atferd og kommunikasjon, er oppriktig interessert, vekker tillit og fremstår som troverdige. Dette er bare noe av det som…
Les merMedarbeiderskap og teamutvikling
Medarbeiderskap handler blant annet om hvilken innstilling man har til arbeidsgiveren, arbeidsoppgavene og kollegaene. Samspillet blir mest effektivt hvis alle medarbeidere forstår forventninger fra leder og kollegaer. Man unngår misforståelser, konflikter og unødvendig støy som bidrar til lavere produktivitet. Medarbeiderskap handler også om å ta ansvar for egne prestasjoner og hvordan man håndterer relasjoner. Hvordan…
Les merForebygging og håndtering av konflikter
God konflikthåndtering krever innsikt i egen og andres atferd og forståelse for hva som skjer i konflikter. Vi mener mange konflikter får unødvendig næring eller dårlig utfall hvis aktørene mangler kompetanse til hvordan man skal håndtere en konflikt mellom mennesker. Vi mener at konflikter som håndteres av personer som har trygghet, forståelse og nødvendige ferdigheter har…
Les merStressmestring
De fleste vil være enige i at vi er avhengige av et visst press for å yte maksimalt. Uten tidsfrister, høye mål og ambisjoner vil de fleste av oss ikke prestere optimalt. Hva kan gjøres for å kanalisere negativt stress om til positiv håndtering? Solid kan bidra til å kartlegge risikofaktorer og beskyttelsesmekanismer i din…
Les merPrestasjonscoaching
Coachens rolle er å frigjøre andres potensiale til å håndtere egne utfordringer gjennom å stille spørsmål, anerkjenne og utfordre, motivere og gi innsikt. En god coach har gode kommunikasjonsevner og en verktøykasse med ulike teknikker og metoder. Solid bidrar både med coaching av ledere og andre som sikrer bedre prestasjoner. Vi bidrar også med programmer…
Les merLedelse i endringsprosesser
Mange har god erfaring med å planlegge, lede og implementere endringer som endringsprosjekter. Det er mange fallgruver og en stor andel mislykkes med å realisere ett eller flere målsetninger for endringen. Undersøkelser viser at ca 70 % mislykkes i endringsprosesser. En ting er å håndtere de strukturelle endringene som skal gjennomføres, en annen ting er…
Les merMøteledelse
De fleste har vel vært i møter som kunne vært mer effektive. Gode og strukturerte møter bør blant annet ha en agenda, relevante punkter for gruppen som møtes og aktiv deltakelse med avtalt møtedisiplin. Deltakerne i møtet bør ha satt seg inn i agendapunktene og være forberedt til å få mest ut av punktene enten det…
Les merProsessledelse
Det er bærekraftig å forbedre daglige prosesser. Noen prosesser justeres enkelt i det daglige, andre er mer komplekse og bør håndteres som egne prosjekter eller styres av ledelsen. Dette krever kompetanse i metoder, verktøy og ikke minst ledelse for å styre og lede slike prosesser. Solid kan bidra med kompetanseheving som styrker lederens forutsetninger til å lede…
Les merKjønnsbevisst lederskap
På et overordnet nivå, er kjønnsbevissthet i arbeids- og organisasjonsliv innsikt i når kjønn er relevant for en optimal utvikling av en organisasjon. Det handler om virksomhetenes rammebetingelser, organisasjonskultur og ikke minst den enkelte leders utvikling. Solid kan bidra med prosesser og kurs som styrker lederes innsikt og forutsetninger til en sterkere og mer kjønnsbevisst organisasjonskultur.…
Les merLedelse i prestasjonskulturer
Medarbeidernes og ledernes kompetanse, innsats og ferdigheter er viktige faktorer som avgjør kvalitet og resultat. Det er mange andre rammebetingelser som også påvirker kultur, men det er ofte et stort potensial i menneskelige faktorene. Solid bidrar til økt kompetanseheving for ledere som ønsker å videreutvikle sunne mestrings- og prestasjonskulturer. Dette kan gjøres gjennom programmer, prosesser,…
Les mer